Spelen is niet alleen leuk, het is ook heel belangrijk voor een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor chronisch zieke kinderen kan het lastig zijn om in contact te komen met leeftijdsgenootjes. Daardoor hebben zij minder mogelijkheden om deze skills te trainen.
In opdracht van het Wilhelmina Kinderziekenhuis is 'Ratjetoe, Ruby's missie' ontwikkeld: een multiplayer game waarmee chronisch zieke kinderen samen met gezonde leeftijdsgenootjes hun sociaal-emotionele vaardigheden kunnen vergroten.
Er is een nieuw soort robot uit: de eerste robot ter wereld met emoties. Robot Ruby is zo'n robot. Hij kan vrolijk en trots zijn, maar ook huilen en bang zijn. Op een dag gaat hij stuk. Hij wordt wakker op de vuilnisbelt, zonder herinneringen. En zonder emoties. Hij vindt de mensenwereld zo behoorlijk eng en onvoorspelbaar.
Spelers worden uitgedaagd om Ruby te helpen om zijn kennis over emoties terug te krijgen, zodat hij zich weer thuis kan voelen in de mensenwereld.
In groepjes van 3 of 4 spelers ga je Robot Ruby helpen op zijn missie: meer leren over emoties. In elk level komen drie emoties aanbod welke die centraal staan in de leefwereld van kinderen tussen de 8 en 12 jaar.
Elk level heeft verschillende minigames. Zo moet je bijvoorbeeld op zoek naar graffiti tags die te maken hebben met een bepaalde emotie. De minigames zijn zo opgebouwd dat je eerst in je eentje speelt, daarna je antwoorden bespreekt en vergelijkt met je groepje via een videoverbinding. Op deze manier leren kinderen om over hun emoties na te denken en er over te praten met leeftijdsgenootjes.
In het spel zijn drie rollen; de beslisser, de bestuurder en de verzamelaar. Door deze rollen leer je ook beter samen te werken. Elk level wissel je van rol.
Wil je ook Ruby's missie spelen?
Neem dan contact op met onze onderzoekers.
Onze missie is het bieden van een eerlijke start aan kinderen die opgroeien met een chronische ziekte. Zo is het voor deze kinderen vaak lastiger om zich te verbinden met hun leeftijdsgenootjes. Centraal staat de ontwikkeling van een unieke multiplayer videogame gericht op het versterken van de sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen. Wij streven ernaar om kinderen de juiste tools te geven om zich beter te verbinden met hun leeftijdsgenootjes.
Dit project is ontstaan uit een samenwerking tussen het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht en de Universiteit Utrecht, als onderdeel van de expertise Spelen = Gezond Opgroeien . Ruby's Missie sluit dan ook goed aan bij de overtuiging die wij hier delen; dat spel belangrijk is voor de gezonde ontwikkeling van kinderen tot jong volwassenen.
Sociaal-emotionele vaardigheden zijn vaardigheden die ons helpen onze emoties en die van anderen te herkennen, begrijpen en controleren. Ruby's Missie richt zich op het verbeteren van het herkennen van emoties bij jezelf en bij anderen, leren waarom we emoties voelen en begrijpen dat iemand andere emoties kan hebben dan jijzelf.
Deze vaardigheden zijn cruciaal voor de sociale relaties van kinderen, omdat ze helpen bij het vormen en onderhouden van vriendschappen. Door het verbeteren van sociaal-emotionele vaardigheden kunnen kinderen beter communiceren, zich beter inleven in de ander en leren zij hun eigen emoties beter te begrijpen. Daardoor wordt het makkelijker om nieuwe vriendjes en vriendinnetjes te maken en om deze vriendschappen te versterken, doordat ze hun eigen behoeftes en gevoelens, en die van anderen beter leren herkennen en begrijpen.
Momenteel werkt onderzoeker Dionysis Alexandridis fulltime aan dit project als onderdeel van zijn promotietraject. Als je het hele onderzoek wilt lezen, kun je dit altijd opvragen door een mail te sturen naar Dionysis.
In dit onderzoek hebben wij onderzocht hoe we videogames kunnen inzetten om gevoelens van eenzaamheid te verbeteren bij kinderen die opgroeien met een chronische ziekte. We beschrijven het ontwerp Ruby's Missie een videogame dat zich richt op het verbeteren van sociaal-emotionele vaardigheden. Zo hebben wij een game ontworpen dat door vier kinderen tegelijk gespeeld wordt, zodat de kinderen van elkaar kunnen leren. Door slimme keuzes te maken zorgen wij ervoor dat iedereen betrokken is bij het spelen van het spel; bijvoorbeeld door ieder kind een unieke rol te geven.
We hebben drie minigames ontworpen die de kinderen stimuleren om te reflecteren op hun eigen emoties, om hun emoties te delen met de anderen en om hierover in gesprek te gaan. Dit mogen ze op hun eigen tempo doen, door bijvoorbeeld hun antwoorden niet aan de rest te laten zien als ze daar niet klaar voor zijn.
Ten slotte is er goed nagedacht over het creëren van een veilige spelomgeving waarin kinderen zich comfortabel voelen om zich kwetsbaar op te stellen. Zo is het spel bedoeld om thuis of op school te spelen én is het niet de bedoeling dat de ouders of de juffrouw of meester meekijkt tijdens het spelen. Daarnaast spelen de kinderen ook met andere vriendjes, vriendinnetjes of klasgenootjes.
Op deze webpagina kunt u het hele onderzoek lezen.
In een eerste onderzoek hebben we de sociale interactie van kinderen onderzocht tijdens het spelen van Ruby's Missie. We zijn geïnteresseerd in de sociale interacties omdat Ruby's Missie zo is ontworpen dat de kinderen het meeste leren door de interactie met elkaar. We hebben de videogame getest op het Weekend van de Wetenschap in Utrecht. Daar hebben we de volgende lessen geleerd.
Als eerst zien we dat kinderen die beter zijn in het herkennen van emoties bij zichzelf en bij anderen en kinderen die meer aandacht hebben voor de emoties van anderen, gemiddeld meer praten dan kinderen die hier minder goed in zijn.
Verder zagen we dat de spelomgeving de sociale interacties sterk beïnvloeden. Zo communiceren de groepen kinderen waarbij de ouders meespelen het minste met elkaar. Daarnaast zien we ook dat wanneer twee kinderen samen vanaf 1 laptop spelen, zij minder communiceren met de rest van de groep.
De conclusies die we uit de resultaten kunnen trekken zijn dat (1) wanneer we kinderen kunnen stimuleren om meer met elkaar te praten, zij waarschijnlijk meer zullen leren van Ruby's Missie; (2) dat het belangrijk is dat het spel in de juiste setting wordt gespeeld. Dat wil zeggen dat kinderen rustig kunnen spelen zonder de invloed van volwassenen (bijv. ouders of leraren) en dat iedereen vanaf zijn of haar eigen laptop speelt.
Op deze webpagina kunt u het hele onderzoek lezen.